For få kræftpatienter kommer rettidigt igennem et pakkeforløb
Faldet i gennemførte patientforløb dækker over store regionale forskelle.
Tallene viser, at alle regioner går tilbage, mest i Region Midtjylland, der også har det laveste niveau.
"Det er en alvorlig udvikling, der kommer oven i problemerne med at overholde patientrettighederne på de tidskritiske kræftformer. Jeg er bekymret på patienternes vegne og har derfor indkaldt Danske Regioners formandskab til en samtale om kræftpakkerne og ventetider på kræftområdet generelt (...) Jeg vil have en drøftelse med regionernes formandskab om, hvordan regionerne får kræftpakkerne tilbage i en positiv udvikling. Når regeringen med Kræftplan IV tilfører 2,2 mia. kr. til kræftområdet over de kommende år, så forventer jeg også, at regionerne lever op til deres del af aftalen med patienterne," siger Ellen Trane Nørby i en pressemeddelelse.
Sundhedsministeren har besluttet tre tiltag, der skal forbedre målopfyldelsen:
En skærpet indberetningspligt, hvor regionerne frem til jul – udover at indberette overskridelser af de maksimale ventetider – også skal indberette, hvor mange patienter, der selv har valgt at vente længere. Målet er blandt andet at afdække, om der er et mørketal.
Krav om et bedre og mere forpligtende samarbejde mellem landets kræftafdelinger – særligt på de mest tidskritiske kræftformer.
Sundhedsstyrelsen skal på et møde med regionerne senere på måneden vurdere, om de iværksatte initiativer er tilstrækkelige – eller om der er behov for yderligere opfølgning.
