Skip to main content

Sundhedspolitisk Tidsskrift

For få kræftpatienter kommer rettidigt igennem et pakkeforløb

Faldet i gennemførte patientforløb dækker over store regionale forskelle.

Tallene viser, at alle regioner går tilbage, mest i Region Midtjylland, der også har det laveste niveau.

 "Det er en alvorlig udvikling, der kommer oven i problemerne med at overholde patientrettighederne på de tidskritiske kræftformer. Jeg er bekymret på patienternes vegne og har derfor indkaldt Danske Regioners formandskab til en samtale om kræftpakkerne og ventetider på kræftområdet generelt (...) Jeg vil have en drøftelse med regionernes formandskab om, hvordan regionerne får kræftpakkerne tilbage i en positiv udvikling. Når regeringen med Kræftplan IV tilfører 2,2 mia. kr. til kræftområdet over de kommende år, så forventer jeg også, at regionerne lever op til deres del af aftalen med patienterne," siger Ellen Trane Nørby i en pressemeddelelse.

Sundhedsministeren har besluttet tre tiltag, der skal forbedre målopfyldelsen:

En skærpet indberetningspligt, hvor regionerne frem til jul – udover at indberette overskridelser af de maksimale ventetider – også skal indberette, hvor mange patienter, der selv har valgt at vente længere. Målet er blandt andet at afdække, om der er et mørketal.

Krav om et bedre og mere forpligtende samarbejde mellem landets kræftafdelinger – særligt på de mest tidskritiske kræftformer.

Sundhedsstyrelsen skal på et møde med regionerne senere på måneden vurdere, om de iværksatte initiativer er tilstrækkelige – eller om der er behov for yderligere opfølgning.

Regionale initiativer

Formand for Danske Regioner Bent Hansen er heller ikke tilfreds med den faldende målopfyldelse.

"Det er ikke i orden. Ved mistanke om kræft skal borgere hurtigt udredes, og syge skal sættes i behandling. Vi vil derfor hurtigt rette op på dårlige resultater fra andet kvartal, så vi kan fortsætte den positive udvikling fra de senere år," siger Bent Hansen i en pressemeddelelse.

Region Hovedstaden har netop bevilget 50 mio. kr. til at forbedre forholdene. En stor del af beløbet skal bruges til at forkorte ventetiden for patienter med nogle af de mest aggressive kræftsygdomme. En ny forløbsansvarlig vicedirektør får desuden til opgave at få flere igennem de hurtige kræftpakkeforløb.

Region Midtjylland har nedsat en task-force for at få rettet op på situationen, der følges på månedsbasis. Region Nordjylland oplyser, at de også følger udviklingen tæt. Regionen har desuden bedt hospitalerne udarbejde handleplaner med initiativer, der kan bidrage til, at flere kommer igennem kræftpakkeforløbene til tiden.

 

Ellen Thrane Nørby, Bent Hansen, Patientforløb