Tolkekaos får region til at oprette eget tolkekorps
Region Syddanmark vil have sit eget tolkekorps, efter massiv kritik af, at tolke i tolkebureauerne ikke har de fornødne sprogkundskaber.
Det skriver Information.
Tidligere på året viste en undersøgelse fra Indvandrermedicinsk klinik på Odense Universitetshospital, at 41 procent af dansk-arabisk tolke i sundhedsvæsenet var inkompetente. Overlæge Morten Sodemann fra klinikken beskrev blandt andet et eksempel, hvor en positiv hiv-test var blevet oversat til at være en glædelig, "positiv" nyhed, så patienten troede, at han var rask.
Og senest har været sagen om en mand, der blev ansat som swahilitolk i flere bureauer, til trods for at han ikke taler sproget. Hans mission var at vise, hvor nemt det er at blive ansat som tolk i Danmark.
Region Syddanmarks korpset skal bestå af omkring 20-25 tolke, der skal undervises til at kunne tolke på sundhedsområdet. De vil blive undervist i sundhedsvæsenets opbygning, de mest almindelige sygdomme, basal anatomi og tolkeetik.
Kristian Grønbæk Andersen fra De Radikale er næstformand i Region Syddanmarks sundhedsudvalg. Han kalder forslaget »det eneste rigtige at gøre for at løfte kvaliteten på det her område«.
Tags: Region Syddanmark, Morten Sodemann, Kristian Grønbæk Andersen, tolke, tolkekorps
