Over halvdelen af danskerne er nu overvægtige
Det går den forkerte vej med danskernes sundhed: Det er blevet mest almindeligt at være en overvægtig dansker fremfor en normalvægtig dansker. Og samtidig mistrives flere unge, og flere unge begynder at ryge.
{snippet tunge}
Det viser den netop offentliggjorte undersøgelse af danskernes sundhed og trivsel, Sundhedsprofilen, som er udarbejdet af de fem regioner, Sundhedsstyrelsen og Statens Institut for Folkesundhed, SDU.
Sundhedsminister Ellen Trane Nørby finder udviklingen bekymrende og hæfter sig blandt andet ved, at særligt unge kvinder er mere stressede og nedtrykte og oftere uønsket alene, end befolkningen i øvrigt.
”Selvom de danske unge drenge og piger hovedsageligt er mentalt sunde og raske, går det desværre den forkerte vej med de unges trivsel. Udviklingen tyder på, at vi generelt skal sætte lang tidligere ind – og ikke bare over for de unge piger. For det går den forkerte vej på en lang række områder, når det gælder danskernes sundhed. Der er derfor nok at tage fat på for kommunerne og regionerne, men også fra min side,” siger Ellen Trane Nørby i en pressemeddelelse.
Ministeren vil sætte ind mod danskernes sundhedsudfordringer, når hun senere i år både præsenterer en plan for det nære og sammenhængende sundhedsvæsen og en samlet plan for psykiatrien.
Tags: Ellen Trane Nørby, overvægt, mistrivsel, Sundhedfilen
