Skip to main content

Sundhedspolitisk Tidsskrift

Minister: ”Patientforeninger må bidrage til forskning i medicinsk cannabis til egne patienter”

Sundhedsminister Ellen Trane Nørby (V) mener, at de sundhedsprofessionelle har en forpligtigelse over for patienten, som skal tilbydes den bedste behandling. Derfor har hun en ambition om, at Danmark skal være førende på at udvikle medicinsk cannabis, så patienten er i trygge rammer.

Det sagde hun i mandags på interesseforeningens Cannabis Danmarks første årsmøde, som blev afholdt i Valby.

Hun anerkender dog samtidig, at der fortsat mangler forskning, dialog og viden om området.

Det er Ellen Trane Nørbys ønske at flytte nogle af de patienter, der har selvmedicineret sig over under nogle kontrollerede forhold, hvor de tilbydes medicinsk cannabis. Hun mener imidlertid ikke, at vi skal legalisere cannabis i Danmark, og det skal ikke være alle patienter, der har adgang til medicinsk cannabis, men de patienter, der har brug for det, skal have kontrolleret adgang, mener hun.

Nu er det imidlertid kun ganske få patientgrupper, der kan få medicinsk cannabis, fordi der mangler evidens for, at medicinsk cannabis hjælper på andre patientgrupper. Ellen Trane Nørby mener i den forbindelse, at de danske patientforeninger skal bidrage til forskningen inden for deres egen patientmålgruppe.

”Patientforeningerne kan igennem egen forskning sætte mere fokus på deres egen patientgruppe,” sagde Ellen Trane Nørby til Sundhedspolitisk Tidsskrift.

Sundhedsministeren fortalte, at hun oplevede, at der fortsat er meget modstand mod medicinsk cannabis blandt læger. Det var hendes oplevelse, at de, der er mest dogmatiske, er dem, der burde være mest naturvidenskabeligt forankret. Med det sagt, så fortalte Ellen Trane Nørby også, at hun har forståelse for, at lægerne har en skeptisk holdning til medicinsk cannabis, fordi de tænker på patientens bedste, og præparatet er stadig så forholdsvist nyt.

Der mangler stadig et fagligt stærkt vejledningsgrundlag til lægerne, men der er mere forskning på vej, fortalte Ellen Trane Nørby:

”Første satspulje på fem millioner er brugt, men nu er næste satspulje på fem millioner på vej,” sagde Ellen Trane Nørby.

Hun fortalte, at forventningen var, at der var tale om 500 patienter på landsplan, som ville være med i forsøgsordningen i løbet af det første år. Der er imidlertid 300 patienter med i forsøgsordningen allerede nu. Fra februar til marts oplevede man en stigning på 24 procent, fortalte Ellen Trane Nørby. Hun fortalte, at der også er sket i skred i, at sygehuslægerne nu er mere åbne over for at ordinere medicinsk cannabis til patienterne. Så selvom der fortsat er meget modstand blandt lægerne over for medicinsk cannabis, så er det Ellen Trane Nørbys oplevelse, at det går hurtigt fremad.

I udlandet har man allerede brugt medicinsk cannabis i flere år, og Ellen Trane Nørby har besøgt nogle af de lande, hvor de har størst erfaring med medicinsk cannabis, nemlig Canada og Israel. Hun opfordrede til, at man bruger disse landes erfaringer i Danmark og arbejder målrettet på at være i front inden for området, så man kan skabe en succesfuld medicinalvirksomhed og flere arbejdspladser på dansk grund.

 

Flere artikler fra  Cannabis Danmarks første årsmøde:

Tags: Medicinsk cannabis, Ellen Trane Nørby, cannabis