
#At blive formand har givet mig modspil – både fra kolleger og fra journalister, der stiller spørgsmål. Det har tvunget mig til at nuancere mine holdninger. Som nyuddannet læge fik jeg flere klager over min kommunikation – ingen af dem fik medhold, men alligevel. I dag er jeg en bedre kommunikator og en bedre læge,” siger Bolette Friderichsen.
Genvalgt lægeformand: At være formand har gjort mig til en bedre læge
Lørdag 4. oktober opnåede Bolette Friderichsen sit tredje genvalg som formand for Dansk Selskab for Almen Medicin (DSAM). At stå i spidsen for almenmedicinernes faglige selskab har styrket hende: “ I dag er jeg en bedre kommunikator og en bedre læge,” siger hun. Det tungeste ved hendes arbejde er ofte dansen med myndigheder, der ikke tilstrækkeligt forstår faget almen medicin.
Den praktiserende læge fra Hobro glæder sig over opbakningen fra kolleger, der valgte hende enstemmigt uden modkandidat og med stående applaus på det ordinære repræsentantskabsmøde i Kolding.
”Det var overvældende med den klapsalve – og ros er altså ikke noget, praktiserende læger normalt er overdrevent gavmilde med. Normalt får man jo mest at vide, når noget er galt,” siger den genvalgte formand med glimt i øjet.
Det sværeste ved hendes post synes hun er at forklare myndighederne, hvad det egentlig er, praktiserende læger laver.
’”Selv dem, der udviser velvilje og gerne vil forstå os, starter ofte fra et meget lavt vidensniveau. Det er frustrerende, at man hver gang skal begynde helt forfra – især hvis der ellers bliver udvist velvilje til dialog og forståelse.”
Sundhedsmyndighederne i dette land er stadig meget præget af en sygehustankegang, oplever Bolette Friderichsen.
”Det er en udfordring at forklare, hvordan vi prioriterer i almen praksis, og at alt ikke kan sættes på formel. Vi har kun 10-15 minutter til at finde ind til kernen med en patient, og det kræver fleksibilitet, ikke retningslinjer. ” siger Bolette Friderichsen. Hun nævner som eksempel det stadig igangværende samarbejde med Sundhedsstyrelsen omkring en opgavebeskrivelse af almen praksis i forbindelse med sundhedsreformen.
