
Regionsdirektør Per Bennetsen (til venstre) og koncerndirektørerne Jesper Gyllenborg og Lone Lindsby.
Regionsledelse vred over benamputerede kagemænd
I september kom der tre særlige kagemænd på bordet, da Region Sjællands tværgående center Sundhedsstrategisk Planlægning skulle fejre, at den havde lavet en handlingsplan omkring karkirurgi og benamputationer. Kagemændene manglede nemlig et ben og var benamputeret.
Og det tager ledelsen i regionen nu "på det kraftigste" afstand fra, skriver regionen i en pressemeddelelse.
"Det er på ingen måde i overensstemmelse med regionens værdier om at agere professionelt, samt at man som borger og patient skal kunne have tillid til regionen. Når vi udviser så dårlig dømmekraft, kan det svække borgernes og vores samarbejdspartneres tillid til os og til det store arbejde, som alle i organisationen gør for at hjælpe regionens borgere," skriver regionsdirektør Per Bennetsen og koncerndirektørerne Jesper Gyllenborg og Lone Lindsby.
Den lokale ledelse i Sundhedsstrategisk Planlægning har ifølge pressemeddelelsen efterfølgende undskyldt og beklaget, at der har været udvist dårlig dømmekraft.
I august viste en rapport fra Regionernes Kliniske Kvalitetsudviklingsprogram (RKKP), at Region Sjælland havde den den højeste amputationsrate i hele landet, og der blev sat gang i en handlingsplan for at modvirke dette. I sidste måned kom det frem, at fem patienter i regionen kunne have grundlag for at søge erstatning for et muligvis mangelfuldt patientforløb.
