Skip to main content

Sundhedspolitisk Tidsskrift

Modelfoto.

Første patient fra Region Sjælland får erstatning for benamputation

En mand får nu 270.000 kroner i erstatning, fordi Patientklagenævnet skønner, at han amputerede ben kunne have været reddet. Manden er den første patient fra Region Sjælland, som får erstatning i den såkaldte amputationssag.

Det skriver Sjællandske Medier.

Manden fik tidligere i år sit venstre ben amputeret på Slagelse Sygehus efter en blodprop, der ikke blev opdaget med det samme. Ifølge Patienterstatningen blev manden indlagt på sygehusets akutmodtagelse i meget dårlig “almentilstand” og med et koldt venstreben. Men først dagen efter blev manden undersøgt for en mulig blodprop, og der måtte karkirurgiske eksperter konstatere, at det var for sent at redde benet.

"I den her konkrete sag vurderer vi, at benet kunne have været reddet, hvis patienten havde fået den rette behandling første dag. Vi vurderer, at en erfaren specialist ville have opdaget blodproppen og kunne have opereret patienten samme dag. Vi vurderer, at det vil være overvejende sandsynligt, at hans ben i så fald kunne have været reddet," siger Karen-Inger Bast, direktør i Patienterstatningen til Sjællandske Medier.

I alt 52 benamputerede borgere fra Region Sjælland har søgt erstatning hos Patienterstatningen, fordi de mener, at de kunne have undgået en amputation med den rette behandling.

Amputationssagen begyndte i Region Midtjylland, og her har foreløbig fire patienter fået erstatning. En borger fra Region Hovedstaden og nu én borger fra Region Sjælland har foreløbig også fået anerkendt og tilkendt erstatning.

Ifølge den seneste opgørelse fra Patienterstatningen er der indkommet sager om benamputationer, der kunne være undgået, fra i alt 232 borgere landet over. Langt de fleste sager er fra Region Midtjylland.

 

amputationssag