
Modelfoto
Dårligt arbejdsmiljø og fraværende ledelse sender afdeling i knæ
Hjerteafdelingen på Sydvestjysk Sygehus i Esbjerg blev i sidste uge nødt til at lukke ti sengepladser. Det sker efter, at ansatte i månedsvis har råbt op om dårlig ledelse, dårlig patientsikkerhed og stærkt kritisable arbejdsforhold, der har udløst medarbejderflugt.
Det skriver JydskeVestkysten og Kommunen.dk, som har samarbejdet om at afdække kaotiske forhold på den hjertemedicinske afdeling.
I september modtog direktionen på Sydvestjysk Sygehus Esbjerg ifølge de to medier et bekymringsbrev fra hjertemedicinsk afdeling.
“Vi har på afsnit D3 i det sidste ½ år haft 14 opsigelser… Disse opsigelser har medført, at der er fire personale tilbage med ekspertviden indenfor kardiologien. Pga. manglende kompetencer er der kommet tiltagende medicinfejl,” lød det blandt andet i brevet.
I brevet rettede medarbejderne på afsnittet en hård kritik mod den ledende chefsygeplejerske, ligesom man kritiserede, at vagtplanerne ikke hang sammen. Det resulterede i underbemanding, at der blev begået flere fejl, og at flere og flere af de ansatte brød grædende sammen, sygemeldte sig eller sagde op.
Trods den skarpe kritik i brevet oplevede de ansatte, at de ikke fik en reaktion fra direktionen. Efterfølgende er udfordringerne på afdelingen bare vokset. Ifølge ansatte på afdelingen har yderligere otte netop forladt afdelingen ved udgangen af november. Dermed har 32 sygeplejersker og plejeassistenter forladt afdelingen siden foråret – heraf 25 på grund af ledelsen, fortæller en af de ansatte anonymt til JydskeVestkysten og Kommunen.dk.
Direktionen afviser, at de ikke har reageret på de ansattes opråb, da de i sommer modtog bekymringsbrevet. De fortæller, at de 14. september indkaldte til et møde med afdelingens tillidsmand og arbejdsmiljørepræsentant, sygehusets fællestillidsmænd fra DSR og FOA samt afdelingsledelsen, hvor sagen blev drøftet. På mødet blev fremlagt en plan fra afdelingsledelsen, som indebar initiativer omkring fastholdelse, rekruttering og kompetenceudvikling, der skulle få afsnittet tilbage på sporet. Hvilket dog ikke skete.
Direktionen igangsætter nu selv en handleplan, som Kommunen.dk og JydskeVestkysten har set. Handleplanen indebærer blandt andet, at antallet af sengepladser bliver reduceret fra 28 til 18 pr. 1. december. Der skal dog findes tre sygeplejersker inden 1. Januar 2023, for at afsnittet overhovedet kan passe de 18 senge. Derudover bliver der som et nyt tiltag åbnet et daghospital på hjerteafsnittet, hvor patienter, der ikke kræver indlæggelse kan få ambulant behandling.
Derudover igangsætter ledelsen også en ledelsesmæssig handleplan. I samme ombæring stopper chefsygeplejersken, som ikke har ønsket at kommentere på sagen. Direktionen fortæller, at der ikke er tale om en fyring, men at der er efter gensidig aftale, at chefsygeplejersken stopper.
