Lena Rosenkilde.
Løhde, hvad nytter dét, du siger om det 7. princip? Vi patienter dør af kræft, som kunne behandles
Debat
Konsulent
DEBAT: Igen har sundhedsminister Sophie Løhde bekræftet, at det 7. princip gælder: Ud fra en konkret, lægefaglig vurdering kan en patient få medicin, der ikke er anbefalet til standard. Men Løhdes ord har intet med virkeligheden at gøre for Lena Rosenkilde. Hun har brystkræft med metastaser og må bruge alle sine penge for selv at købe den medicin, som hjælper hende.
Sundhedsminister Sophie Løhde udtalte 21. november i et åbent samråd i Folketingets Sundhedsudvalg, at alle patienter skal sikres mulighed for behandling ud fra Folketingets 7. princip. Princippet tilsigter patienters lige adgang til behandling – herunder behandling med lægemidler, der er afvist til standardbehandling af Medicinrådet – ud fra en konkret, lægefaglig vurdering. At princippet skal overholdes i landets fem regioner, præciserer hun yderligere i et brev til regionerne. Baggrunden for samrådet – og for brevet fra ministeren - er en omfattende kritik fra sundhedsfaglige eksperter, patientforeninger og overlæger, der har peget på, at Danmark har status som et u-land, når det kommer til behandling af for eksempel brystkræft og godkendelsen af nye kræftbehandlingsformer fra Medicinrådets side.
Som tidligere beskrevet i Onkologisk Tidsskrift og Sundhedspolitisk Tidsskift går danske brystkræftpatienter glip af banebrydende behandling, som for længst er anerkendt i en række andre europæiske lande og godkendt af Det Europæiske Lægemiddelagentur. Og Danmark har også måttet takke nej til deltagelse i international forskning på området – simpelthen fordi vores kræftbehandling ikke er up to date.
I januar 2023 blev lægemidlet Enhertu godkendt af Medicinrådet til metasteret brystkræft af typen HER2 positiv. Jeg har brystkræft af typen HER2 low og er en af de patienter, der to gange har fået afvist ansøgning om behandling med Enhertu til trods for, at min onkolog på Rigshospitalet, Ann Knop, anbefaler behandlingen til mig. Derfor har jeg siden 29. maj 2023 brugt lige under en million kroner på 10 behandlinger med Enhertu, som er målrettet metastaseret brystkræft, i hhv. Stockholm, Sverige og et privathospital i Jylland. Hertil kommer rejser, overnatninger og mad ude. Jeg har selv finansieret behandlingerne, dels ved at låne mig frem, dels via indsamling.
Behandlingen virker. Det har min onkolog bekræftet. Efter operation og kemoterapi for brystkræft, hofteoperation for metastaser i hofte og lårbensknoglen og igen ny kemoterapi – et forløb, der har stået på siden 2018 – har kræften bredt sig til leveren. Eneste tilbageværende mulighed er behandlingen med Enhertu. Trods trættende rejser og en opslidende proces med at finansiere behandlingen, viste min sidste scanning, at kræften er i ro og svulsten i leveren ikke længere er synlig.
Regionernes udgifter til Ozempic fordoblet
Mine gode resultater bakkes op af resultater, som sidste år viste en markant livsforlængende effekt af Enhertu til begge typer brystkræft. Enhertu er på den baggrund godkendt af EMA og sidenhen også i mange europæiske lande. Alligevel er behandlingen kun godkendt til behandling i Danmark til HER2positiv og ikke HER2low, som derfor ikke er til rådighed på sygehusene. Medicinrådet har talt, og det samme har de regionale lægemiddelkomitéer.