Overlæge fra OUH frifindes efter patient-dødsfald
Retten i Odense har frifundet en overlæge fra Odense Universitetshospital, der var tiltalt for grov forsømmelse eller skødesløshed i forbindelse med, at en patient mistede livet i sommeren 2014.
Efter en uges betænkningstid har dommeren besluttet at frifinde en overlæge fra Odense Universitetshospital, der var tiltalt for grov eller gentagen forsømmelse eller skødesløshed i forbindelse med det forløb, der endte med, at en 42-årig misbruger døde på universitetshospitalet 23. august 2014.
Det skriver Fyens Stifstidende.
Den 42-årige blev indlagt på intensiv afdeling og dagen efter flyttet til Infektionsmedicinsk Afdeling Q, hvor overlægen havde vagt.
Om formiddagen kl. tilså en sygeplejerske patienten og så, at han var stabil, og senere fik han metadon. Om eftermiddagen blev den nu frikendte overlæge tilkaldt, fordi patienten havde hjertestop. Det lykkedes ikke at genoplive manden, og den officielle dødsårsag var en dødelig dosis metadon.
Retten i Odense vægt i sin frifindelse af lægen på, at der ikke er noget der tyder på, at patienten ikke skulle have været stabil.
Overlægen har derfor ifølge dommeren handlet i overensstemmelse med afdelingens retningslinjer, som ikke krævede, at lægen tilså patienten inden for kort tid, fordi patienten var blevet vurderet stabil.
Overlægen forklarede selv i retten sidste fredag ifølge Fyens Stifstidende, at han prioriterede de dårligste patienter først og havde så travlt, at han ikke have tid til at spise eller sætte sig ned og drikke en kop kaffe.
Den kvindelige sygeplejerske, der gav metadonen uden overlægens vidende, var også tiltalt i sagen, men hun har undgået retssagen ved at erkende sig skyldig i overtrædelse af autorisationsloven og desuden betale en bøde på 15.000 kr.
