Skip to main content

Sundhedspolitisk Tidsskrift

"Alt for mange patienter bliver stadig svigtet – både i psykiatrien og blandt de oversete sygdomme," siger Liselott Blixt, der stiller op til regionsrådet for Nyt Sjælland.

Liselott Blixt: Derfor stiller jeg op til regionsvalget

Kommentar

Liselott Blixt, 
Viceborgmester i Greve
Formand for Sundheds og Omsorgsudvalget
Stiller op for Vores Lokalliste, Greve og
Nyt Sjælland, Region Østdanmark

Liselott Blixt stiller op til regionsrådet for Nyt Sjælland i Region Østdanmark. Hun mener, at alt for mange patienter bliver svigtet – især inden for psykiatrien – og vil arbejde for større fokus på oversete sygdomme og reel patientinddragelse.

Når jeg stiller op til regionsrådet, er det fordi, jeg gennem mine år som sundhedsordfører i Folketinget har set, hvordan vi alt for ofte har svigtet borgerne ved ikke at tage dem alvorligt.

Især psykiatrien har igen og igen været på dagsordenen. Hver gang har vi fået at vide, at “nu sker der noget”. Men sandheden er, at vi stadig står med kæmpe udfordringer, hvor patienter bliver udskrevet for hurtigt og efterladt uden den støtte, de har brug for.

Men det er ikke kun psykiatrien, der halter. Også andre patientgrupper bliver underprioriteret. Hvis man ikke passer ind i de fastlagte behandlingsforløb, risikerer man at falde mellem stolene og miste opfølgning og hjælp. Det er uacceptabelt.

Derfor er min vision – og det, jeg vil arbejde for i regionsrådet:

• Fokus på oversete sygdomme. Lidelser, der ofte ignoreres eller ikke tages alvorligt, skal behandles med samme seriøsitet og prioritet som alle andre sygdomme.
  • Patientinddragelse. Patienternes erfaringer og ønsker skal være en reel del af beslutningsprocessen. Vi skal lytte til dem, der mærker systemet på egen krop.

Kun ved at tage både psykiatrien og de oversete patientgrupper alvorligt – og inddrage patienterne selv – kan vi skabe et sundhedsvæsen, der er til for alle.

Ønsker du et debatinlæg i Sundhedspolitisk Tidsskrift. Send tekst og foto til Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Relateret artikel