Rigmor Hviid Christensen nægter at se sig selv som tilhørende velfærdssamfundets tigge-bataljon. Derfor siger hun nej tak til vaccination.
Jeg siger nej tak, Jonas Egebart. Jeg vil ikke tigge om hjælp til at få vaccine
Åbent brev
Rigmor Hviid Christensen takker i et åbent brev til Sundhedsstyrelsens direktør Jonas Egebart nej til influenzavaccinationen, fordi hun ikke kan komme frem til et vaccinationssted og ikke tilbydes vaccination i hjemmet. Hun kritiserer et system, der efterlader nogle borgere uden reel hjælp.
Kære Jonas Egebart
Jeg har for et par dage siden modtaget et (nyheds)brev i min indbakke fra Sundhedsstyrelsen med et tilbud om en gratis vaccination imod influenza for personer over 65 år, der har en kronisk sygdom.
Tillad mig at være klar i spyttet: Tak for tilbuddet om at lade sig vaccinere på et af de oprettede vaccinationssteder, men nej tak.
Vi – Sundhedsstyrelsen, Region Hovedstaden og den kommune jeg hører ind under – har haft diskussionen tidligere, og intet har forandret sig siden da.
Jeg er gangbesværet og kan således ikke bevæge mig hen til noget vaccinationssted uden med særdeles stort besvær og efterfølgende mange smerter i flere dage.
Tilbud om vaccination i hjemmet er her ‘out of the question’, da man skal være så handicappet, at det ville kræve en ledsager at bevæge sig udenfor hjemmets fire vægge.
Af uforklarlige årsager, men fuldt ud i tråd med dansk tradition, er tilbud om forskellige offentlige ydelser og hjælp af den ene eller anden art opdelt i modtager-kategorier, hvilket har som konsekvens, at nogen eller nogle altid vil falde udenfor kategori.
Og en sådan en er jeg!
Det vil for mit vedkommende ikke ændre på noget at gøre, som førhen foreslået, at ringe hid og did for at argumentere og forklare om min eventuelle undtagelsestilstand med henblik på en individuel vurdering og efterfølgende hjemmevaccination. For jeg afviser ganske enkelt vedblivende at se mig selv som tilhørende velfærdssamfundets tigge-bataljon. Jeg er trådt ud af den pågældende hær og har ikke noget ønske om at lade mig gen-rekruttere.
“Det handler også om …” har jeg i dag set det rigtig godt formuleret i et brev fra Læger uden Grænser “… at vise, at verden ikke er ligeglad”.
Så med en lille omskrivning handler det for mig også om at vise min omverden, at jeg ikke er ligeglad med andre, som har brug for lægehjælp.
Derfor vil jeg bede jer om at videresende den til mig afsatte influenzavaccine-dosis til Læger uden Grænser – nu, hvor jeg alligevel ikke selv får brug for den!
Med venlig hilsen
Rigmor Hviid Christensen