Skip to main content

Sundhedspolitisk Tidsskrift

Løsgænger Finn Rudaizky retter skarp kritik af forløbet omkring konstitueringen i den nye storregion Østdanmark.

Rudaizky: Magtmisbrug i ny storregion og en hån mod demokratiet

Debat

Af Finn Rudaizky (løsgænger), 
medlem af Regionsråd Hovedstaden til 31/12-2026

Forløbet omkring valget til storregionen Østdanmark giver efter Finn Rudaizkys vurdering grund til alvorlig bekymring. Konstitueringen fremstår som aftalt på forhånd mellem udvalgte partier, skriver han, og det rejser spørgsmål om respekten for vælgernes mandat og den demokratiske proces.

Fra sidelinjen, men også fra Region Hovedstaden, har det været spændende at følge valget til storregionen Østdanmark. 

Men da jeg allerede inden valgdagen den 18. november, blev bekendt med, at bestemte partier – med den socialdemokratiske regionsformand Lars Gaardhøj som bagmand – på forhånd havde indgået en aftale om konstitueringen. Aftalen var lavet mellem udvalgte partier og byggede på et forventet flertal. Det gjorde mig endnu en gang bekymret for Socialdemokratiets manglende respekt for det mandat, vælgerne giver ved stemmeurnerne.

Det blev endnu mere magtfuldt og en hån mod demokratiet, da Lars Gaardhøj “tilfældigt” udelukkede netop de to partier, som inden valget havde tilkendegivet et ønske om, at netop deres parti skulle besætte formandsposten i Region Østdanmark. Det var Socialdemokraternes trofaste samarbejdspartner i regionsrådet, Peter Westermann fra SF, men ligeledes Pia Kjærsgaard fra Dansk Folkeparti med sine omtrent 100.000 personlige stemmer. 

Lars Gaardhøj skulle for alt i verden undgå at lukke demokratisk valgte partier ind i varmen til forhandling om konstituering og væk fra forhandling om formandsposten.

Jeg synes faktisk, at det er dødhamrende ulækkert. SF’s og DF’s valgresultater burde i sig selv have berettiget dem til at blive inddraget. Det lugter langt væk, at man dog ikke gav det et forsøg. Er det mon virkelig den form for magtmisbrug, som vælgerne efterlyser? 

Jeg tror, at det modsatte er tilfældet.