Få kender navnet på det system, der registrerer nummerplader i Danmark. Eller styrer mælkebestillingen hos Føtex. Alle eksempler på IT-systemer som er vigtige i vores hverdag.
Til gengæld kender rigtigt mange mennesker i dette land navnet på den patientjournal, som bruges på hele Sjælland, inklusive Hovedstaden: Sundhedsplatformen. Det gør de, fordi Sundhedsplatformen fungerer katastrofalt. Og det ved mange af Danmarks borgere.
Derfor håber vi på at få nok danskere til at underskrive et borgerforslag med dette alt andet end sexede navn: Etablering af èt nationalt system til elektronisk patientjournal (EPJ) - eller Borgerforslag FT-01508.
Overlægesammenslutninger og faglige sammenslutninger af diverse slags har gjort de to sjællandske regioner opmærksomme på, at der er noget rivravruskende galt med Sundhedsplatformen. Der er indberettet kritiske fejl via UTH-systemet. Der er registreret faldende produktion i mange specialer, som er stagneret på en produktion markant lavere end før indførelsen af Sundhedsplatformen. Blandt andre intensiv-lægerne har været ude at sige, at de bruger blyant og papir, da de ikke kan stole på systemet. Og at de oplever ”data-tørke”, da der ikke længere kan ske automatisk opsamling af data fra deres mange apparater m.v. Nu er de uden kvalitetsdata at styre efter. Mange administratorer er også nødt til at styre med bind for øjnene – de er ikke i stand til at trække data ud af IT-systemet.
Alle disse kendsgerninger kender – nogle – i regionerne godt. Og jeg har ikke tal på de mange gange igennem de seneste tre år, hvor der er blevet sagt, at løsningen er lige om hjørnet. Men det er den ikke! ”Der kommer ikke en god løsning i morgen”!
EPIC, Sundhedsplatformens fremstiller er hadet på mange amerikanske hospitaler. Det er på visse hospitaler en kvalitet at kunne fremhæve i stillingsannoncer, at man på dette hospital ikke bruger EPIC. Hvorfor bliver det så stadigvæk købt? Der er flere, herunder historiske, grunde. Men der er også en klar økonomisk grund. På de fleste hospitaler, hvor EPIC er blevet installeret, har der været tydelige produktionsfald. Men til gengæld en højere kvalitet i regningsudskrivelsen. Hvilket har ført til en højere profitabilitet; og det er jo noget, de fleste bestyrelser kan blive glade over.
Det er bare komplethamrende ligegyldigt i det danske sygehusvæsen. Så det allertungeste argument for at købe EPIC – ja det er så ikke relevant under danske forhold.
Det øst-danske sygehussystem lider. Regionsrådspolitikerne handler ikke relevant på udfordringerne. De sætter plaster på en multitraumatiseret patient. Hvorfor det forholder sig sådan, gør jeg mig mange tanker om. Jeg håber, at Rigsrevisionen på et tidspunkt gennemgår det fulde projekt og kommer tættere på årsagen til, at vi lige nu oplever en af de allerstørste IT-katastrofer herhjemme.
Hvor skal vi så gå hen med vores frustration som patienter, personale, skateydere – og potentielle patienter? Når nu administrationerne og politikerne i regionerne ikke lytter?
Her valgte vi så løsningen med at stille et borgerforslag om en fælles EPJ i hele Danmark. Noget der gennem de seneste mange, mange år har været talt om. Længe før regionerne kom til syne på den politiske himmel. Dengang var der så bare ikke tale om 2-3-4 systemer, men snarere en 8-10-12 stykker. Det må være på tide at få fjernet denne tidsel med flere EPJ-systemer fra det danske landskab.
Nogle har så fremhævet: Jamen vi har da Sundhed.dk. Og det er så sandt, som det er sagt. Og når jeg skal skabe overblik over et kompliceret patient-forløb, bruger jeg dette system i stedet for Sundhedsplatformen – det er nemlig meget bedre til at skabe overblik. Men systemet er jo netop ikke til at skrive i. Det opdateres ikke i realtid. Og derfor er det ikke brugbart til bare at gå ind og afløse f.eks. Sundhedsplatformen.
Om noget af den struktur kan genbruges i et nationalt system, er jeg ikke den rette at spørge om. Ligesom jeg også mangler de rette kompetencer til præcist at sige, hvordan et fælles EPJ-system for Danmark skal gennemføres. Men det skulle da meget gerne ende med, at der kan ske problemløs udveksling af billeddiagnostiske undersøgelser, af parakliniske prøveresultater, af såvel strukturerede som ustrukturerede data. Og der kan ske opsamling af data til de mere end 50 kliniske kvalitetsdatabaser, vi har herhjemme. Og min drøm er da også, at der vil kunne være en fælles brugergrænseflade på tværs af landet. Således at kan man bruge systemet i Slagelse, kan man også bruge det i Fåborg eller Viborg.
Men jeg er tryg ved at de relevante kompetencer findes til at designe et sådant system. Og jeg håber, at man kan tage afsæt i noget af det, der allerede eksisterer og fungerer i Danmark.
Jeg er til gengæld sikker på, at den implementeringsorganisation, der har forestået Sundhedsplatformen ikke behøver at spørge om lov til at medvirke.
I skrivende stund har Liselott Brixt bedt Sundhedsministeren begynde at indsamle data, der vil kunne bruges fremad i den videre proces. For en EPJ i Danmark. Og fra de Konservatives sommergruppemøde lyder de samme toner.
Så lad os komme i gang i en ruf. Der er ingen grund til at vente på, at flere personaler forlader det offentlige system i Øst-Danmark, til at flere patienter af frygt vælger de frie behandlingsvalg til at blive behandlet vest for Storebælt.
Kan jeg lukke for underskriftsindsamlingen, inden vi når de 50.000 underskrifter, vil jeg blive lykkelig. Men tro mig, og gruppen bag Borgerforslaget - hvis ikke regeringen, Folketinget eller Regionerne selv kommer i gang, så fortsætter vi kampen.
Fordi vi faktisk, sundhedsvæsenets mange mangler til trods, er stolte af det danske sundhedsvæsen. Vi ønsker at fortsætte som patienter og personaler i det. Ja, sågar som skatteydere til det!