"Hvis ikke der postes penge ud til privatsygehusene, vil læger og sygeplejersker vende tilbage til meningsfyldt arbejde, hvis arbejdsforholdene bedres," mener Sven-Eric Stangerup, 71.
Én ting har drænet sygehusene for penge og personale
Kommentar
Sven-Eric Stangerup
Speciallæge, dr.med.
DEBAT: I ti år har øre-næse-hals-læge Sven-Eric Stangerup på fire dages arbejde om måneden i det private tjent det samme som en fuldtidsansat offentlig overlæge. Og på privathospitalet har han primært foretaget simple operationer, som tidligere har dannet grundlag for den operative oplæring af læger under uddannelse. Han mener, at én ting har drænet sygehusene for personale og uddannelsesmuligheder: Behandlingsgarantien.
Jeg er speciallæge i øre,-næse,-halssygdomme. Jeg har i mange år, indtil i 2014 været overlæge på Gentofte og Rigshospitalets ØNH afdeling.
Den væsentligste grund til, at jeg – som mange andre speciallæger – stoppede, var beslutningen om at indføre ”Sundhedsplatformen”, som da også kom til at ødelægge arbejdsglæden og stækkede sygehusvæsenet; sekretærerne blev sparet væk, og lægerne skulle selv udføre det meget tidskrævende journalarbejde, hvorved effektiviteten på sygehusene svandt ind.
I de seneste 10 år har jeg arbejdet 2 dage hver 14. dag på et privathospital, en dag med ambulante patienter og en dag med operationer. På de fire dages arbejde om måneden tjente jeg det samme som ved fuldtidsarbejde som offentlig ansat overlæge. Med behandlingsgarantien har jeg opereret et stort antal patienter, primært simple operationer, på privathospitalet. Disse operationer udgjorde tidligere grundlaget for den operative oplæring af unge læger under uddannelse. Såvel læger som sygeplejersker er samtidig i stort tal flygtet fra det offentlige hospitalsvæsen til det private på grund af bedre løn og arbejdsforhold.
Sammenfattende mener jeg, at behandlingsgarantien hat drænet det offentlige for penge og personale og samtidig næsten umuliggjort den operative uddannelse for de unge læger.
Mit forslag: Ophæv behandlingsgarantien, men brug pengene til at opgradere sygehusene til at lave ventelisteprojekter. Hvis ikke der postes penge ud til privatsygehusene, vil læger og sygeplejersker vende tilbage til meningsfyldt arbejde, hvis arbejdsforholdene bedres, og desuden sikres den operative uddannelse for de unge læger.