Er prioritering overhovedet en mulighed?
Kommentar
Torben Mogensen
Speciallæge, dr.med, formand for Dansk Selskab for Medicinsk Prioritering
DEBAT: Enhver læge kan formulere sig, så Folketingets princip nummer 7 kan bruges, og sker det, kan man lige så godt lukke Medicinrådet, mener Torben Mogensen, formand for Dansk Selskab for Medicinsk Prioritering, i dette debatindlæg om Spinrazasagen. "Atter et spildt forsøg på prioritering," skriver han.
At prioritere betyder, at noget vælges til, og noget andet vælges fra. Ikke at alt vælges til.
At prioritere inden for sundhedsvæsnet betyder altså, at vi ikke vil kunne tilbyde alle behandlinger.
Jeg tror, at de fleste mener, at prioritering er en nødvendighed, fordi vi ikke har råd, eller vilje, til at betale for alle mulige behandlinger. Specielt fordi en række dyre behandlinger har lille, hvis overhovedet nogen fordel i forhold til de gamle behandlinger. Det er specielt indenfor cancerbehandling, hvor prioritering har været diskuteret. Men i sagen om Spinraza til behandling af børn med spinal muskelatrofi er debatten blusset op igen. Jeg er ikke ekspert på Spinraza, så jeg forholder mig udelukkende til det principielle.
Jeg har dog kun respekt for Medicinrådets faglighed og uafhængighed.
I Danmark har vi et system, hvor landspolitikerne er aktive spillere i sundhedsvæsnet, selv om kompetencen principielt ligger hos regionerne. Det gør prioritering meget besværligt, fordi prioritering bliver politisk.
Erfaringsmæssigt har landspolitikerne meget svært ved at sige nej til en behandling. Specielt vanskeligt bliver det, når det drejer sig om børn, og at børnene optræder i fjernsynet. Ikke mange vover at sige nej, hvilket er helt forståeligt, hvis man vil genvælges. Hvem vil være den stygge ulv? Dilemmaet er tydeligt: Alle mener, at prioritering er nødvendigt, men ingen vil sige nej.